Gyógyszer - Mindenkinek, avagy az üzlet az üzlet
A hazai gyökerű cég, aki megközelítőleg 2800 - féle gyógyszert gyárt az anti pszichotikumtól, a fogamzásgátlón át, szívgyógyszerektől- az emésztésjavítóig. Készítményei eljutnak a fejlett nyugati világ minden országába. Európában, Oroszországban és a volt FÁK államokban saját maga -, míg az Egyesült Államokban partnerei által - forgalmazza készítményeit. A cég neve és székhelye magyar, illetve Magyarország, de tulajdonosi köre - lévén NYRT.- néhány nagyobb és számos kisbefektetőből áll. Ki ő?
A tanulság szempontjából mindegy. Nemrég jelentette be, hogy egy amerikai székhelyű gyógyszergyárral karöltve újabb neuro pszichiátriai molekula fejlesztésébe kezdenek. A fejlesztés előmozdítására az amerikai vállalat 25 millió dollár előleget adott magyar partnerének és megegyezésük alapján az USA piacán ők forgalmazzák majd az új készítményt is. Pontosan úgy, ahogyan a korábbi sikertermék - a ...pontpont... antipszichotikum - esetében is történik.
A páros nem akar ülni a babérjain. Azért sem, mert egy- egy új gyógyszer licensz 20 év védettséget élvez a Piacon - majd azt követően összetevői szabadon másolhatóak. Így aztán nincs veszteni való idő, az óra ketyeg, miközben az előbb hivatkozott (pontpont)-ra nagy a kereslet az amerikai antipszichotikum szegmens piacán. Ez fontos, ugyanis az Egyesült Államok adják a világ legnagyobb gyógyszerfogyasztó nemzetét.
Gyógyszer. Megtévesztő szó. Hallatán a gyógyulás előmozdítójára asszociálunk. Miért megtévesztő? Mert a gyártó erősen profit motivált. Miért baj a profit orientáltság? Mert a növekvő nyereség, maximális haszon a józan parasztész számára összeegyeztethetetlen a hatékony, maradandó gyógyulást eredményező készítmények piacra bocsátásával. Miben érdekelt akkor egy gyógyszergyár? Legyen sok betegség; legyen sok beteg; a betegségek legyenek tünetmentesek a készítmények hatására, de mennél hosszabb ideig tartson a kezelés; továbbá, hogy az embereknek legyen betegség tudatuk; Tehát röviden: minél több gyógyszer fogyjon.

Gondolhatjuk a fenti bekezdés alapján, hogy nem mindenki üzletileg motivált, vannak becsületes gyógyszer előállító társaságok is. Oké. Ez azt jelentené, hogy számukra nem fontos a profit? Ők a betegségeket valóban véglegesen és kíméletesen gyógyító szereket állítanak elő? És végül ők nem érdekeltek abban, hogy legyen minél több betegség, sok beteg és elhúzódó -netán életfogytig tartó- kezelés?
Ez azt jelentené, hogy az adott vállalt teljesen mentes a napjainkra oly jellemző piaci versenytől, a növekvő költségek kigazdálkodásának szorító kényszerétől és a versenytársak folyamatos kihívásaitól. Vajon ez reális és józan elképzelés lenne egy nyitott szemmel és elmével járó embertől?
Miért van az, hogy egyes gyógyszergyárak nagyságrendekkel többet költenek marketingre, mint fejlesztésre? Miért kell a lázas gyermekét szorongató anyának egy órát várnia a rendelő előtt, míg a gyógyszer ügynök befejezi odabent a prezentációját, 'neadjisten meggyőzi az orvost egy készítményről? Miért van, hogy egyes gyógyszerek előállítási ára és piaci ára között 10x -50x - 100x vagy annál is nagyobb szorzó a különbség? Vajon az orvosok mennyire érdekeltek egy bizonyos cég készítményének felírásában? Vajon őket nem befolyásolja a változatos honorárium, amivel egy ilyen cég motiválni tudja őt a további "értékesítésben"? ( Vajon mennyire hat üdítően egy magyar orvosra 2 hét Karib - szigeteki utazás a zord télben, nemzetközi gyógyszerészeti konferencia címen? Vajon az orvos gyerekeit nem kell ruházni, etetni, iskoláztatni- a szegényes magyar egészségügyi fizetésből? Tisztelet a Kivételnek! )
Jó dolog a pénz, az üzlet, a cashflow... de gondolkodjunk!!! Akár egészségesek vagyunk, de ha betegek - annál inkább. Vajon a törődés, elővigyázatosság és életmód hozza el az egészséget, vagy a gyógyszerek?!
Tehát: Fedezzünk fel új betegségeket! Legyen sok beteg! Ily módon hozzunk létre keresletet és egyúttal gondoskodjunk a kínálatról is! Éljen a marketing! Éljen a gyógyszeripar!