Olajmultik a fenntartható energiáért?
A BP- British Petrol- angol óriáscég, 2020-ban az akkor kitört zöldítési és fenntartható energia mánia hatására nagy vállalást tett közzé. Az akkori jövőkép 2030-ra 40 százalékos szénhidrogén kitermelés- csökkentést irányozott elő, továbbá jelentős anyagi ráfordítást az olyan megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos fejlesztésekre, mint a szél, a hidrogén és a napenergia.
Riválisa- a Shell - hasonlóan ambiciózus vállalásokat tett az akkori "zöld hullám" hatására, de a 2022- es Orosz- Ukrán válság következtében feltűnő fosszilis energia- árrobanás miatt az eredeti irány módosult.
Nevesül ez a zöld törekvésektől való elfordulást, azok hanyagolását, (mindkét cégnél) a megújuló energia üzletágak értékesítését vagy leépítését jelenti - olvasható a Világgazdaság cikkében.
A nagy iránymódosítás, helyesebben a régi irányhoz visszatérés oka mindkét olajóriás esetében a tőkemegtérülés csökkenése. A gyengülő negyedéves jelentések a részvényárak eséséhez vezettek, ezért vezetői szinten személycserék történtek.
Ha továbbra is a szénhidrogéné marad a főszerep a világ gépjármű üzemanyag felhasználásánál, akkor az olajcégek nem tudják segíteni a zöld átállást. Legalábbis a beharangozott módon és ütemben biztosan nem. Pedig a kőolaj kitermelés, finomítás és persze a közlekedés napjainkban ugyancsak szennyezi környezetünket.
Számos eset látott napvilágot a kitermelés körül keletkező környezeti pusztulást bemutatva. A BP nevéhez kötődik 2010- ben, a Mexikói- öbölben mulasztások végett elsüllyedt Deepwater Horizon fúrótorony nyomán tengerbe ömlő 600 milló liter kőolaj.

A MOL egy közleményében ír a környezeti hatásokat illetően arról, hogy a cég szennyezőanyag kibocsátásának 85% -át a finomítás során légkörbe jutó SO2, NOx és úgynevezett illékony szerves vegyületek (VOC) képezik. Ennek sok tényezője van az okokat illetően, ide tartozik a nyersolaj minősége, a melegítése során használt gáz minősége, továbbá a finomítási technológia. Más téren pedig a vízszennyezés sem elhanyagolható, mert a fúrás során azt préselik le a szénhidrogén felszínre juttatása érdekében. A finomításkor szintén használnak vizet, amelyet valamennyire megtisztítanak később és visszajuttatnak a természetbe.
A közlekedés során jut minden eddig említett szemponton túl a legtöbb káros anyag a levegőbe. Itt sokat számít, hogy milyen magasra jut fel szennyezés a légtérbe. Jacqueline McGlade, az EEA (Európai Környezetvédelmi Ügynökség) ügyvezető igazgatója szerint - korunk legnagyobb kihívásainak egyike az, hogyan csökkentsük az üvegház hatást okozó gázok kibocsátását, a légszennyezést és a zajt, miközben a mobilitás áldásait továbbra is élvezzük...
A kibocsátás addig növekszik, amíg a járművek száma növekszik. Például csak Magyarországon 2000 óta 70%-kal nőtt a gépjármű állomány. Ez családonként sok esetben több autót is jelent. A légi közlekedés területén pedig világszinten 1990 óta megháromszorozódott az utaslétszám - köszönhetően a fapados légitársaságoknak-, ami a gépek darabszámát is növelte.
Bővebben itt olvashatsz:
https://kiszamolo.hu/napi-abra-gepjarmuvek-szama-magyarorszagon/
https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2024/10/bp-zold-atmenet-szenhirdogen